Lekens fantastiska värld!
Minns du din barndoms tennsoldater - här finns 9100, många handmålade!
Minns du din första Barbiedocka . här finns 4100, alla i orginalkartngerna!
Minns du din första leksaksbil - här finns 4100, prydligt placerade på hyllor!
Här finns också 2000 lego satser, Templet Taj Majhal byggt med 5922 legobitar är en av många sevärdh
450 kvadratmeter modelljärnväg.
Det började med ett grönt litet växellok för 35 år sedan. Det bara fortsatte. Tågen, vagnarna, spåren och husen blev fler och fler och snart fanns det inte plats i husets källare.
I slutet av 90-talet började arbetet med en 450 kvadratmeter stor modelljärnväg i en industrilokal i centrala Eslöv. Håkan och Stig Sundberg har lagt ner tusentals timmar på skapelsen
I den stora sal där symaskiner en gång sjöng en entonig melodi rasslar numera tågen fram natt som dag. Resultatet av alla timmars arbete har blivit en modelljärnväg som slår besökarna med häpnad.
Dert finns cirka 1600 meter räls i ett landskap med 760 hus, där den bereste hittar många kända miljöer. Tågen kan dras av cirka 350 lok, från 50-tals modeller till dagens snabbtåg. 600 vagnar, både för persontrafik och godstrafik, rullar på spåren.
Så långt efter deras egen brochyr. Det fanns oändligt mycket mer som ite får plats att beskriva. Men följ med genom mina bilder och texter till dessa.
När man gått av tåget och var på väg till museet fan ns detta fina hus längs gatan.
När man sedan kommer fram till museet kommer man direkt in i leksakernas värld. Här finns ochså de stora m odelljärnägarn i olika montrar ca 10 st med miljöer från olika platser. Låt bildena tala.
Det blev helt magiskt när ljuset plötsligt stängdes ner och man stod och såg ljuset i fönstren på det pyttesmå husen och från tågen som rullade med tända ljus.
Längs väggarna är det hyllplan med otroliga mängder av leksaker som känns igen.
I montrarna fanns inte bara tåg utan även leksaker med verkliga förebilder och några från filmens värld.
Detta stora Eifeltorn var bygt av masor smådetaljer som jag trodde var Mekano men i själva verket var Märklin som tydligen även gjorde sådana detaljer.